lauantai 10. marraskuuta 2012

Tästä se alkaa... tai oikeastaan alkoi jo

Olen jo muutaman vuoden katsellut haikaillen kaiken maailman nukkekotijuttuja netistä ja nyt päätin pari kuukautta sitten viimein rakentaa itselleni nukkekodin. Päätin tehdä siitä rintamamiestalon. Yksi syy siihen saattaa olla se, että olen haaveillut ihan oikean kokoisesta rintamamiestalosta, mutta sopivaa sellaista ei meille löytynyt, kun taloa ostimme. Nyt pääsen sitten sisustamaan rintamamiestaloa ainakin pienoiskoossa.

Olen lukenut monia nukkekotiblogeja ja minua on monta kertaa jäänyt harmittamaan, että joistain asioista ei ole kerrottu kovin tarkkaan, jos olen itse halunnut ottaa mallia. Päätin, että minä kerron ihan kaiken: mitat, materiaalit, hankintapaikat sun muut. Jos siitä vaikka olisi jollekulle toisellekin apua. Jos joitain tietoja kuitenkin jää puuttumaan, kommentteihin voi laittaa lisäkysymyksiä.

Talosta tulee kolmekerroksinen ja sen oikealle sivulle tulee ulkoeteinen sekä parveke. Huoneita tulee seitsemän. Talon leveys on 65 cm ilman ulkoeteistä ja 79 cm sen kanssa. Huonesyvyys on 38 cm ja harjakorkeus 75 cm.

Materiaaliksi valitsin 6,5 mm vanerin kustannussyistä. Saattaa kyllä olla, että jos joskus toisen talon rakennan, materiaalina voi olla MDF:ää tai 9-millistä vaneria. Ei nimittäin ole ihan helppoa tuon vanerin kanssa. Ensinnäkin saha repii vanerin toista puolta sahatessa. (Tätä tosin olisi ilmeisesti voinut estää kiinnittämällä sahauskohtaan jotain päälle.) Olen siis koloja täytellyt pikasilotteella. Toiseksi vaneri menee ihan kieroon. Toivon, että saan väännettyä palat suoriksi kokoamisvaiheessa.

Vanerin hankin Puukeskuksesta. Siellä palaset leikattiin oikean kokoisiksi. Hinnaksi tuli jotain 50 euroa. Onnistuin kuitenkin tekemään yhden mittavirheen, ja muutenkin on tullut vielä pari muutosta paloihin. joten avomieheni on saanut niitä käydä leikkelemässä oikeisiin mittoihin. Ovi- ja ikkuna-aukkojahan ei voi leikkauttaa Puukeskuksessa, joten ne oli tehtävä itse kuviosahalla. Ei ole sekään kovin helppoa. Ihan suoraa ei meinannut tulla edes ohjurien avulla. Olen siis hionut pahimpia epätasaisuuksia ja toivon, että pokat ja listat peittävät ne. Avomieheni sirkkelillä leikkaamista reunoista tuli kyllä suorat.

Tänään aloitin maalauksen, josta kuva alla. Nämä valkoisella maalatut osat tulevat piiloon, joten jäljen ei tarvitse olla priimaa. Maalaan myös piiloon jäävät pinnat siksi, että vaneri saattaa kuulemma taipua, jos se maalataan vain toiselta puolelta. Maali on Helmi-kalustemaalia ja käytän pienehköä superlonitelaa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti