keskiviikko 23. tammikuuta 2013

Nuken valmistus, osa 1 - Making a doll, part 1

Hullu kun olen, päätin tehdä nukkekotinukkeni itse. Tähän sain innostuksen, kun näin Facebookin Nukkekotiharrastajat-ryhmässä Soile Touran tekemiä ihania nukkeja. Kokemusta ihmishahmojen muotoilemisesta minulla ei ollut lainkaan.

I'm probably crazy, but I decided to make my own dolls. I got inspired to do that when I saw the lovely dolls made by Soile Toura in a Finnish doll house enthusiasts' Facebook group. I have no previous experience on sculpting human forms.

Tein aika paljon taustatutkimusta ennen kuin uskalsin ryhtyä mihinkään. Olen lukenut netistä useita miniatyyrinukkien teko-ohjeita ja katsonut aiheesta myös Youtube-videoita. Ihmisillä on eri tapoja tehdä nukkeja, joten oli paljon asioita, jotka piti päättää ennen aloittamista. Kyselin Soileltakin, miten hän nukkensa tekee, mutta päädyin kuitenkin pääasiassa hänen tavoistaan poikkeaviin ratkaisuihin ainakin näin ensimmäisen nukkeni kohdalla.

I did quite a lot of research before I dared to start sculpting. I have read many miniature dolls tutorials and watched Youtube videos on the subject. People have different styles when they sculpt dolls, so I had to decide many things before I even started. I even asked Soile how she makes her dolls, but I have decided to take a different approach on many issues, at least with this first doll.

Ostin Sinellistä Fimo Puppen for Miniatures -nukkemassaa, joka on nimensä mukaisesti tarkoitettu miniatyyrinukkien tekoon. Päätin tehdä nukkeni tukirangan rautalangasta. Ostin sitä varten Tiimarista sellaista puutikun ympärille kierrettyä rautalankaa. Sen pyöritin kierteelle kaksinkerroin, koska se on melko ohutta ja massa ottaa ilmeisesti paremmin kiinni sellaiseen epätasaiseen pintaan. Kuitenkin, kun yritin tehdä nuken kättä suoraan rautalangan päälle, siitä ei tullut mitään. Lanka liikkui koko ajan. Päätin siis tehdä käden ensin tikun päässä ja siirtää sitten rautalankaan. Katsotaan, miten siinä käy. En ole tehnyt sitä vielä.

I bought Fimo Puppen for Miniatures polymer clay, that is made for doll making. I decided to use wire for the armature. I bent and twisted the wire that I have, because the it's rather thin and apparently polymer clay attaches better to uneven surface. However, when I tried to sculpt a had directly over the wire, it didn't work out. The wire kept moving inside the clay. So I decided to sculpt the hand first on a wooden cocktail stick and the transfer it on the wire. Let's see how that turns out. I haven't done it yet.

Aloitin siis nuken tekemisen vasemmasta kädestä. Mallia otin tuolta http://www.cdhm.org/tutorials/learn-detailed-hand-sculpting.html sekä kirjasta 1/12 Scale Character Figures for the Dolls'House. Käytin aikaa yhden käden tekemiseen yhteensä noin kolme tuntia, ja siihen pitää vieläkin tehdä pieniä muutoksia.

I started the sculpting with the doll's left hand. As a reference I used this website http://www.cdhm.org/tutorials/learn-detailed-hand-sculpting.html and the book 1/12 Scale Character Figures for the Dolls'House. It took me altogether about three hours to sculpt the one hand, and I still need to make a few tiny changes.


 


Luulin, että toinen käsi menisi helpommin, mutta se olikin oikeastaan vaikeampaa, kun siitä piti tehdä mahdollisimman samanlainen ensimmäisen kanssa. Alla olevassa kuvassa näkyvät molemmat kädet, mutta oikea käsi ei ole vielä ihan valmis. Myös käsivarret menevät molemmissa uusiksi, koska niihin on uponnut niin paljon pölyhiukkasia, etten jaksa poimia niitä nuppinaulalla pois. Sen takia en edes tehnyt niitä samanlaisiksi.

I thought that it would be easier to sculpt the second hand, but in fact it was more difficult, because it had to be as similar to the other hand as possible. The picture below shows both hands, but the right hand is not completely finished yet. I'll also make new forearms, because they are so full of tiny dust particles, that I can't be bothered to pluck them all out with a pin. That's also the reason why I didn't make them similar at this point.



Vartaloa varten tein tukirankaan pään kohdalle pienen pallon, ohuen kaulan ja torson alun, jotka paistoin. Massa tarttuu jo paitettuun massaan kiinni, eikä tarvitse enää huolehtia rautalangan liikkumisesta.

I made a tiny ball for head, a thin neck and a beginning of a torso on the wire armature and I baked them.
Polymer clay will stick on to the already baked clay and now I don't have to worry about the wire moving.

Silmät tein etukäteen. Otin yhtä paljon valkoista sekä läpikuultavaa Fimoa ja sekoitin ne keskenään. Tein siitä syntyneestä massasta halkaisijaltaan 4 millin palloja, jotka paistoin ja maalasin akryyliväreillä. Saattaa olla, että silmän iiris on hieman liian iso, mutta jos se alkaa työn jatkuessa häiritsemään, kaivan sitten nukelta silmät päästä ja teen uudet. =)

I made the eyes before I started on the doll. I took equal amounts of white and translucent Fimo and mixed them. With that mixture I made 4 mm diameter balls, baked them and painted with acrylic paints. It might be that the iris is a little too large. If it starts bothering me when I continue the sculpting, I'll just gouge the doll's eyes out and make new ones. =)

 
Tältä nukkeni näyttää tällä hetkellä. Voi olla, että loppujen lopuksi tästä matamista tuleekin ihan eri näköinen. Valmistus on vielä pahasti kesken.

This is how my doll looks at the moment. It could be that this old lady will look a whole lot different when she's finished. The sculpting is not even nearly done.


Jouduin muuten kerran kiskaisemaan rouvan naamasta puolet pois, kun huomasin, että päästä on tulossa liian korkea. Kannattaa siis muistaa aina välillä mitata, jotta mittasuhteet pysyvät oikeina.

By the way, at one point I had to rip off half of the lady's face when I realised the head was too tall. It's good to measure everything once in while in order to keep the proportions correct.



3 kommenttia:

  1. Ouwow, mikä kaunotar! Ihana hymy, tykkään!♥
    Hienosti olet kyllä onnistunut, varsin jos et ole ennen tehnyt. En tiedä mitä käsissä haluat vielä muuttaa..minusta ne ovat täydelliset.
    -Minäkin ihailin Soilen ja ryhmäläisten nukkeja. Pakkohjan se oli itsekin kokeilla. ;DDDDD
    Joo, en tehnyt taustatyötä, kuten sinä ja välineinä oli vanha tupperin appelsiininkuorija. Et silleen ;D

    VastaaPoista
  2. Kiitos, Piikko. Minulla on välineinä nuppineula ja sukkapuikko. =) Aion kyllä hankkia paremmat välineet, jos teen nukkeja lisää.

    VastaaPoista
  3. Blogissani on tunnustus sinulle, käy katsomassa http://shaairah.blogspot.fi/2013/01/tunnustus-blogille-recognition-for-blog.html

    VastaaPoista